سنگ ساختمانی ابنیه نو اندیش
ضوابط اجرای سنگ ساختمانی و نمای سنگی
۱۵ اسفند ۱۳۹۹
پارکینگ ابنیه نو اندیش
الزامات طراحی پارکینگ
۲۲ اسفند ۱۳۹۹

روانشناسی در رنگ‌آمیزی محیط‌های ساخته شده

color psychology ابنیه نو اندیش

برخی از تحقیقات در مورد روند رنگ‌ها واقعاً به واکنشهای روانی و احساسی انسان بر میگردد.

جنبه‌هایی از رنگ‌های اساسی وجود دارد که به طور معمول درست شناخته می‌شوند. به عنوان مثال ترکیب آبی با زرد باعث ایجاد سبز می‌شود. قرمز یعنی توقف‌، سبز یعنی برو. ظاهر رنگ خود در چشم انسان از تحریک سلول‌های مخروطی ناشی از امواج نور مرئی ناشی می‌شود.

اما همه رنگ‌ها را یکسان نمی‌بینند. کوررنگی یکی از نمونه‌هایی است که در آن افراد به طور جسمی رنگ‌هایی را درک می‌کنند که ممکن است برای دیگران کاملاً در دسترس نباشد. از نظر روانشناختی، رنگ‌ها می توانند احساسات مختلفی ایجاد کنند و رفتار را تحت تأثیر قرار دهند، تا جایی که زمینه‌های مطالعه برای تجزیه و تحلیل ترجیحات و ارتباطات رنگ تشکیل شده است. این همه در پی درک بهتر و البته ترغیب خریداران احتمالی کالا و خدمات است.

روندهای رنگی حتی در روحیه و نگرش‌های جامعه در آن زمان تأثیر دارد. از نظر تاریخی، رنگ‌ها به دهه‌ها یا سال‌های خاصی گره خورده‌اند – دهه ۱۹۶۰ که رنگ‌های درخشان داشت و رنگ‌های «روان گردان» به منصه ظهور می‌رسید، در حالی که رکود اقتصادی و جنبش محیطی دهه ۱۹۷۰ زنگ‌های خاموش و خاکی ایجاد کرد. گفته می‌شود انتخاب پنتون برای رنگ سال ۲۰۱۷، سبز، نشان دهنده جو فرهنگی فعلی مینیمالیسم، سبک زندگی سالم و بازگشت به خارج از منزل است، این روند فرهنگی است که به طور گسترده‌ای در جشن صد ساله خدمات پارک‌های ملی ایالات متحده در ۲۰۱۶ می‌باشد.

به طور جداگانه، افراد ممکن است به شدت رنگ‌ها را با لحظات یا احساسات خاصی مرتبط کنند، و این‌ها اغلب در رنگ‌هایی که برای دانشگاه‌ها و دانشگاه‌ها، بیمارستان ها، خرده فروشی‌ها و سایر بخش‌های ساختمان انتخاب می‌شوند دیده می‌شوند. رنگ‌های خنثی و ملایم در اتاق های بیمار و مناطق انتظار خانواده برای ایجاد محیطی آرام و بدون استرس برجسته است، در حالی که رنگ‌های جسورانه و پر جنب و جوش در پردیس‌های مدرسه، رسالت و روحیه دانشگاه را برای دانشجویان، اساتید و بازدید کنندگان تقویت می‌هند.

همچنین عنوان شده است که جنسیت بر درک رنگ‌ها تأثیر دارد. کور رنگی مردان نسبت به زنان بسیار بیشتر است، بطوریکه در حدود ۸ درصد مردان (در مقایسه با ۰.۵ درصد زنان) کوری رنگ قرمز-سبز دارند. همچنین گفته می‌شود که زنان می‌توانند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را نسبت به مردان ببینند و می‌توانند رنگ‌ها را از هم تمیز دهند و همچنین تغییرات رنگی ظریف‌تری را درک کنند.

پیش‌بینی اینکه سالانه چه رنگ‌هایی در ساختمان‌ها و داخل ساختمان‌ها برجسته می‌شوند هنری است که با دقت مورد توجه قرار می‌گیرد. سو کیم، استراتژیست رنگی والسپار، جدا از عوامل فرهنگی و اقتصادی که کارشناسان وزن می‌کنند، می‌گوید برخی از مواردی که در تحقیقات روند مورد توجه قرار گرفته‌اند، به واکنش‌های روانی و عاطفی انسان در برابر رنگ‌های مختلف برمی‌گردد.

«وقتی به رنگ نگاه می‌کنیم، طبیعتاً در وجود ماست. ما فقط به رنگ‌ها جور دیگری واکنش نشان می‌دهیم. این یک واکنش بنیادی و روانشناختی است.»

«وقتی رنگ قرمز را می‌بینید، فوریت را می‌بینید، مانند ماشین آتش‌نشانی یا آتش‌نشانی قرمز، در حالی که بیمارستان‌ها سفید و آبی هستند زیرا باید یک محیط تمیز، خنثی و دعوت کننده باشد. برخی از رنگ‌ها ویژگی‌هایی دارند که نشان‌دهنده خلق و خو و عملکرد و فوایدی است که شما می‌خواهید از آن استفاده کنید.»

منابع:

https://nei.nih.gov/health/color_blindness/facts_about

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21675035

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون‌ها