زمان های نگهداشت
زمان‌های نگهداشت
۳۰ مهر ۱۴۰۰

TPM اداری

TPM

TPM اداری را چگونه آغاز کنیم؟

TPM اداری

باید کمیته‌هایی تشکیل شده و مقام ارشد هر واحد به عنوان رئیس آن کمیتـه انتخاب شود کلیه افراد باید در قالب کمیته، به برنامه اصلی و هماهنگ کننده TPM اداری مرتبط شوند:

  • اهداء جایزه و تقدیر از واحدهای برتر در زمینه TPM
  • شناسایی نوع اتلاف در هر فعالیت و کارآیی آنها
  • شناسایی حدود بهبود در هر فعالیت
  • جمع‌آوری اطلاعات و کمک به حل مشکلات در همان حوزه
  • نمایش و تبلیغ نتایج حاصل در فعالیت‌های موفق
  • گسترش فعالیت‌ها و مشارکت کلیه پرسنل

 

فعالیت‌های کایزنی در حوزه TPM اداری

  • کاهش حجم انبارها
  • کاهش زمان واقعی انجام کارها
  • حذف اتلاف‌های فضا و جابجایی
  • کاهش زمان استخراج اطلاعات
  • برابر سازی میزان کارها
  • افزایش کارآیی دفتر با حذف زمان‌های استخراج اطلاعات و کاهش خرابی‌های تجهیزات

 

TPM اداری و منافع آن

  • مشارکت کلیه پرسنل برای بهبود فعالیت‌ها در پشتیبانی تولید و تمرکز بر روی بهبود کارآیی شرکت
  • به‌کارگیری بهتر محیط کار
  • کم کردن دوباره کاری‌ها
  • کاهش میزان انبارش کلیه قطعات
  • کم کردن هزینه‌های اداری
  • کاهش هزینه‌های انبار
  • تقلیل پرونده‌ها
  • کاهش هزینه‌های سربار
  • افزایش بهره‌وری کارهای پشتیبانی
  • کاهش خرابی تجهیزات اداری
  • کم شدن شکایات مشتری
  • کاهش هزینه‌های اضطراری
  • کاهش نفر ساعت واحدها
  • تمیزی و دلچسب شدن محیط کار

 

انواع اتلاف در TPM اداری (PQCDSM)

P: اتلاف‌های ناشی از محصول نهایی (مواد، نفر ساعت، ابزار آلات)

Q: دوباره کاری‌ها، مشکلات تهیه چک، درخواست لیست حقوق، پرداخت صورت حساب‌ها، برگشتی‌های از جانب مشتری و دوباره کاری‌های اداری و غیره.

C: هزینه ساخت و یا خرید واحدها، هزینه‌های پشتیبانی، هزینه‌های دیر کرد و هزینه‌های حمل و نقل

D: ضعف‌های پشتیبانی

  • باعث تاخیر در دریافت
  • تاخیر در پرداخت به تأمین کنندگان
  • تاخیر در تهیه اطلاعات

S: ایمنی در جابجایی ذخیره‌سازی / پشتیبانی مواد، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اطلاعات

M: تعداد امکان‌های بهبود کوچک یا kaizen‌ها در محل کار

 

TPM اداری چگونه حامی TPM کارخانه است

TPM اداری در موارد زیر به عنوان پشتوانه TPM کارخانه خواهد بود

  • می‌تواند باعث کاهش حجم قطعات کنار خط شود
  • حمایت واحدهای پشتیبانی با توجه به کمبودهای موجود در خط
  • گسترش به تامین کنندگان و شرکای تجاری

بعد از پیاده‌سازی موفق TPM اداری در شرکت گسترش آن به تامین کنندگان بسیار مفید خواهد بود. این امر باعث کاهش هزینه‌های تمام شده و افـزایش کیفیـت خواهد بود. ما می‌توانیم با استفاده از تجارب خود تامین کنندگان را بهره‌منـد کنیم.

منبع: نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر (مولفین: ناصر محمدی جلالی، دکتر محمدرضا مه‌پیکر)

تهیه و تنظیم:

ابنیه نو اندیشعلی قاسمی
دپارتمان نگهداشت – کارشناس برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون‌ها