TPM اداری را چگونه آغاز کنیم؟
باید کمیتههایی تشکیل شده و مقام ارشد هر واحد به عنوان رئیس آن کمیتـه انتخاب شود کلیه افراد باید در قالب کمیته، به برنامه اصلی و هماهنگ کننده TPM اداری مرتبط شوند:
- اهداء جایزه و تقدیر از واحدهای برتر در زمینه TPM
- شناسایی نوع اتلاف در هر فعالیت و کارآیی آنها
- شناسایی حدود بهبود در هر فعالیت
- جمعآوری اطلاعات و کمک به حل مشکلات در همان حوزه
- نمایش و تبلیغ نتایج حاصل در فعالیتهای موفق
- گسترش فعالیتها و مشارکت کلیه پرسنل
فعالیتهای کایزنی در حوزه TPM اداری
- کاهش حجم انبارها
- کاهش زمان واقعی انجام کارها
- حذف اتلافهای فضا و جابجایی
- کاهش زمان استخراج اطلاعات
- برابر سازی میزان کارها
- افزایش کارآیی دفتر با حذف زمانهای استخراج اطلاعات و کاهش خرابیهای تجهیزات
TPM اداری و منافع آن
- مشارکت کلیه پرسنل برای بهبود فعالیتها در پشتیبانی تولید و تمرکز بر روی بهبود کارآیی شرکت
- بهکارگیری بهتر محیط کار
- کم کردن دوباره کاریها
- کاهش میزان انبارش کلیه قطعات
- کم کردن هزینههای اداری
- کاهش هزینههای انبار
- تقلیل پروندهها
- کاهش هزینههای سربار
- افزایش بهرهوری کارهای پشتیبانی
- کاهش خرابی تجهیزات اداری
- کم شدن شکایات مشتری
- کاهش هزینههای اضطراری
- کاهش نفر ساعت واحدها
- تمیزی و دلچسب شدن محیط کار
انواع اتلاف در TPM اداری (PQCDSM)
P: اتلافهای ناشی از محصول نهایی (مواد، نفر ساعت، ابزار آلات)
Q: دوباره کاریها، مشکلات تهیه چک، درخواست لیست حقوق، پرداخت صورت حسابها، برگشتیهای از جانب مشتری و دوباره کاریهای اداری و غیره.
C: هزینه ساخت و یا خرید واحدها، هزینههای پشتیبانی، هزینههای دیر کرد و هزینههای حمل و نقل
D: ضعفهای پشتیبانی
- باعث تاخیر در دریافت
- تاخیر در پرداخت به تأمین کنندگان
- تاخیر در تهیه اطلاعات
S: ایمنی در جابجایی ذخیرهسازی / پشتیبانی مواد، سختافزاری و نرمافزاری اطلاعات
M: تعداد امکانهای بهبود کوچک یا kaizenها در محل کار
TPM اداری چگونه حامی TPM کارخانه است
TPM اداری در موارد زیر به عنوان پشتوانه TPM کارخانه خواهد بود
- میتواند باعث کاهش حجم قطعات کنار خط شود
- حمایت واحدهای پشتیبانی با توجه به کمبودهای موجود در خط
- گسترش به تامین کنندگان و شرکای تجاری
بعد از پیادهسازی موفق TPM اداری در شرکت گسترش آن به تامین کنندگان بسیار مفید خواهد بود. این امر باعث کاهش هزینههای تمام شده و افـزایش کیفیـت خواهد بود. ما میتوانیم با استفاده از تجارب خود تامین کنندگان را بهرهمنـد کنیم.
منبع: نگهداری و تعمیرات بهرهور فراگیر (مولفین: ناصر محمدی جلالی، دکتر محمدرضا مهپیکر)
تهیه و تنظیم:
علی قاسمی
دپارتمان نگهداشت – کارشناس برق